Mijn favoriete boeken

maandag 18 oktober 2010

#11

Vanavond erg lang bezig geweest om van alles en nog wat te lezen over wiki's, mashups enz.
Wat mij duidelijk is geworden dat je via wiki's informatie kunt zoeken, toevoegen of wijzigen.
Op een blog ben je zelf de auteur terwijl bij wiki met meerdere mensen samengewerkt kan worden. Een mooie omschrijving vond ik: "een permanent zichzelf verrijkende brij van oorspronkelijk geplaatste informatie". Er bestaat een onderscheid tussen open en gesloten wiki's, waar je niet zomaar dingen kunt veranderen. Van de bibliotheekwiki's vond ik alleen de publiekswiki van de bibliotheek in Deventer verhelderend. Hier liggen de mogelijkheden voor de bibliotheek dan ook, naast het maken van powerpointpresentaties en gezamelijke beleidsplannen.
Je kunt gebruikers zelf artikelen laten schrijven over bijvoorbeeld de plaats. Ook kun je allerlei dossiers aanleggen over literatuur en maatschappelijke thema's en dan informatie geven over instanties, boeken, folders, sites enz.
Het is mij niet gelukt om de 2 entries te maken, heb een MyPB account aangemaakt, maar krijg geen access :( Krijg een bevesting via de mail, klik de link aan en moet dan nog een werkomgeving aanmaken?? Enfin lukt niet om een wiki over wat voor onderwerp dan ook te plaatsen. Heb het onderhand een beetje gehad met ding 11, al 3 uur bezig, bijna 12 uur en ik wil naar bed...

2 opmerkingen:

  1. Hoi Tjallie,
    Je hebt in ieder geval heel goed uitgelegd wat een WIKI is, en waarvoor je het kan gebruiken. Misschien kun je het later nog eens proberen om een wiki te maken. Op zich moet het zo wel werken, precies zoals jij het hierboven opgeschreven hebt.
    3 uur is (te) lang voor één ding, en het hoeft tenslotte ook geen nachtwerk te worden.
    Groetnis,
    Wiesje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Tjallie,
    Bij mij is het wel gelukt een entry te maken, maar je hoeft niet zelf een account op MyPb te maken. Je kunt de speelwiki van 23 dingen gebruiken (het wachtwoord staat in de uitleg). Op mijn blog heb ik een link naar mijn wiki- entry staan. Kijk maar eens!

    BeantwoordenVerwijderen